Ligula samlar allt under ett tak
Ligula Hospitality Group satt på en uppsjö webbplatser för sina hotell och restauranger – spridda här och där på olika servrar och i olika system.
UPPDRAGET: Utveckla ett gemensamt grafiskt ramverk till en webbplats som samlar Ligula och underliggande hotellkedjor och varumärken – Profil Hotels, Good Morning Hotels, Motel L, Ronnums Herrgård, m fl. Besökaren ska smidigt kunna söka boenden och röra sig fritt mellan olika varumärken och hotell.
Resultatet är en responsiv webbplats där varumärkenas grafiska identiteter förmedlas i en gemensam grundform där typografi, färger och logotyp effektivt skiljer dem åt och samtidigt samlar dem under Ligulas tak. Med ständigt närvarande bokningsfunktionalitet visas hotellen som expanderar hotellkort, listade eller presenterade i en interaktiv kartvy. Besökaren kan enkelt hitta sitt boende och fritt röra sig mellan Ligulas olika varumärken genom ett globalt menysystem. Hela strukturen är förberedd för ett integrerat bokningssystem där besökaren bl a kommer kunna söka hotell efter pris, varumärke och närhet till resmål. Allt utan att behöva lämna webbplatsen.
Uppdateringar görs nu i ett system och erbjudanden skjuts ut till underliggande sidor. Webben som marknadsföringskanal har nu för Ligula gått från ett nödvändigt gissel till ett smidigt, flexibelt och kraftfullt verktyg i kampen om gästerna.
Ett samarbete med Grafi Technology
Den grafiska manualen för Good Morning hotells sågs också över och uppdaterades med bl a regler för lokala och liggande logotyper.