Förpackning som upplevelse

Nordic Cuisine är ett restaurangkoncept utvecklat av Santa Maria Food Service. Det är fokuserat på den nordiska maten – en stark trend med spännande kulinariska sammansättningar men också med ett stort miljömässigt ansvarstagande.

Målgrupp: Kockar med ambitioner – de som vill lite mer och inspirerar andra.

UPPDRAGET: Santa Marias säljare behövde material som imponerade – någonting som överraskade och inspirerade för att nå ut och få fäste med med Nordic Cuisine-konceptet.

Lösningen blev fyra böcker, varje med fokus på var sitt nordiskt land, fyllda med inspirerande fakta, recept och lokala kulinariska specialiteter.

Först ut var den Danska våren vilken inkluderade förslag på en kulinarisk resa med platser att besöka och lokala sevärdheter. Boken ligger i en elegant och originell box som fungerar både som vacker förvaring och samtidigt förhöjde värdet av hela upplevelsen och gav konceptet höjd. Boxen öppnas genom att man viker upp den i tre steg. I sitt öppna läge finns fyra måttanpassade fack för seriens alla böcker inramat av en konceptbeskrivning (se film ovan). Vid premiären fanns Dansk vår på plats och tre förväntansfullt tomma fack att fylla med de kommande böckerna. En för varje årstid och land.

Lanseringen fokuserades på ett antal noga utvalda personer i de nordiska länderna med inflytande i branschen.

 

Frilansuppdrag för Ottoboni Göteborg.
Copywriter: Frida Candemar, pretty wise.